Hvorfor fett over magert?

Maler du med olje kan det hende du har hørt at du skal male fett over magert? Og ja, det stemmer. Men hvorfor er det så viktig?

Jo, grunnen er at når underlaget er magrere (inneholder mindre olje) enn laget over, så vil oljen fra det øverste laget trekke seg litt inn i underlaget og binde seg når det tørker. Sånn som olje trekker seg inn i treverk, for eksempel. Hvis underlaget derimot er mettet med olje har ikke det øverste laget noe å trekke inn i, og vil bare ligge utenpå som en hinne.

På det mest ekstreme vil da malingen «prelle» av, eller mer sannsynlig vil du kunne skrape den av med en palettkniv uten noe særlig motstand. I stedet for at du bare skraper bort det som stikker ut av maleriet (som du vanligvis vil gjøre med skraping) vil malingen bare flasse helt av ned til det laget som er for fett.

Noe som ikke er gøy, forresten.

Selv har jeg nettopp blitt minnet på hvorfor fett over magert er så viktig:

Jeg hadde nemlig «oljet ut» et maleri før en utstilling, og hadde mettet overflaten helt med olje: Rett og slett gnidd inn maleriet for å få jevnere glans i overflaten, og få fram fargene bedre.

Etter utstillingen hadde jeg bestemt meg for å fortsette på maleriet, og ta det til neste nivå. Ivrig som jeg var hadde jeg bare malt i vei og kost meg, uten å tenke på at jeg hadde gjort noe ekstra med maleriet som jeg vanligvis ikke gjør.

Da jeg hadde malt lenge, og ganske detaljert, skulle jeg «bare» skrape ned litt før siste finish som jeg ofte gjør.

Og det var da jeg kjente magen vri seg: malingen satt ikke ordentlig fast! Plutselig var alt arbeidet forgjeves.

Men bedre å bite i det sure eplet nå, og gjøre noe med det, enn å sture over det, tenkte jeg. Så jeg satte igang og skrapte ned alt det nye jeg hadde gjort , og pusset i vei. Og en god del timer senere kan jeg nå si at jeg har kommet ca tilbake dit jeg var.

Så mitt tips til dere er:  skal du male videre på et maleri som er veldig fett i de øverste lagene, så puss for all del med sandpapir før du maler videre, så sparer du deg selv for mye frustrasjon og mange arbeidstimer.

Og tenk på fett over magert-regelen mens du jobber også, så sørger du for at de ytterste lagene tørker saktere enn de innerste, og minsker sjansen for krakelering.

Sånn gjør du om malingen ikke vil sitte fast på overflaten:

* Skrap bort så mye som mulig med en palettkniv
* Puss med sandpapir
* Tørk av støvet med en fuktig klut. (Gjenta til du har fått bort alt støvet.)
* Tørk av med en tørr og ren klut
* Mal videre!

Fett over magert

Sånn så mitt maleri ut da jeg måtte gjøre dette. Jeg gjorde blomsterengen i to etapper for å vise dere forskjellen på når malingen sitter fast og ikke.

På bilde 1 ser du laget som ikke sitter fast til venstre, og nytt lag etter at jeg har skrapt og pusset på høyre side. På bilde 2 ser du hva som har skjedd med begge lagene etter at jeg har skrept og pusset på begge. Malingen til venstre flasser lett av, mens malingen til høyre kun blir litt visket ut. På bilde 3 ser du starten på prosessen med å finne igjen blomstene.

Så, dette var min maletabbe. Hva slags maletabber har du gjort i det siste? Og hvordan fikk du ordnet opp i dem?

Del i kommentarfeltet nedenfor!

– IT

Lagre

Én kommentar til “Hvorfor fett over magert?”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.