sandpapir

Puss, puss, så får du en suss

Oljemaling er et fantastisk medium å jobbe med hvis du aldri blir fornøyd. For blir det ikke fint så er det jo bare å male over, ikke sant? Jess! Men, ikke alle problemer kan løses ved å legge til. Noen ganger kan det være kjekt å ta litt bort også!

Pussing mot for mye tekstur

La oss si at du har lagt på noen skygger, for eksempel, men at malingen er så tykk eller nuppete at den fanger lyset, og det som skal ligge bakerst i bildet ser ut som det ligger i forgrunnen. Da hjelper det ikke å legge på mer maling. Men, det hjelper å ta bort maling!

Prøv først å skjære bort eventuelle «nupper» med palettkniv etter at maleriet er tørt. Det kan ofte være nok. Men trenger du å jevne ut en større flate, eller har lyst til å få frem mer av det som lå under kan du bruke sandpapir.

Legg bildet ned på gulvet, og bruk et fint sandpapir, for eksempel P 180, men minimum 120. Da riper du ikke opp bildet, men du pusser det jevnt. Hvis du har støvmaske, så bruk den, ellers prøv å unngå for mye virvling av støv opp i lufta, og tørk heller av med en fuktig klut et par ganger ekstra. Tørk av med en tørr klut etter hver gang, og så kan du se om du trenger å pusse mer eller ikke.

Dersom fargene ser litt mattere ut etterpå, og du ikke skal male over igjen med ny farge så ikke fortvil! Det lar seg rette opp med å gni inn litt olje på det siste laget. Og senere kan du lakkere bildet også.

Pussing for effekter og variasjon

Men pussing er ikke bare for å redde deg unna nupper. Du kan også bruke det som en effekt for å få mer variasjon og visuell tekstur i bildet ditt. Hvis du for eksempel har malt et lag som du synes ser litt for stramt eller kjedelig ut, kan du vente til maleriet er tørt og pusse bort noe av det du har gjort før du fortsetter. Det gøyale med pussing er nemlig at du beholder det meste av det siste du gjorde, samtidig som du får frem litt av det du gjorde under. Og vil du fjerne mer at det du har gjort over, ja, så bare pusser du mer.


Noen eksempler:

Her har jeg gått over med ganske tykk maling på bygningen, og jeg har fått litt for skarpe overganger, og litt for mye tekstur.

4

Etter litt pussing og forsterking av de formene jeg liker best ser bildet sånn ut. Det er fortsatt mye tekstur i overflaten, men den er myk og tar ikke fokus bort fra motivet.

5

Har du malt med palettkniv, og ønsker å ta bort noe av teksturen kan du også bruke skraping og pussing.

Dette bildet, for eksempel, startet jeg med palettkniv, og det ble mye tekstur. Noe av den var fin, men jeg fikk ikke nok luft i bakgrunnen og teksturen ble forstyrrende for det jeg ville oppnå.

eksempel1

Litt senere etter skraping og pussing, og ny forsterking av streker og flater:

eksempel2

Hvis du er ute etter en naturalistisk effekt bør du som hovedregel ha tykkere maling på det som er lyst, og som ligger i forgrunnen, og tynnere (eller flatere) maling i bakgrunnen.

Du kan også bruke skraping og sandapir for å få mer variasjon og atmosfære i bildene. Personlig elsker jeg ting som er litt slitt, og jeg synes ofte bildene også kan ha godt av å slites litt her og der.

folk-pa%cc%8a-torget-eksempel-sandpapir

Når bør du bruke sandpapir?

* Hvis du synes maleriet er for stramt og kjedelig og trenger å løsnes opp litt.
* Hvis du vil ha mindre taktil tekstur i bildet, altså mindre «nupper».
* Hvis du vil ha tilbake litt av det forrige du gjorde, men samtidig beholde litt av det nyeste laget.
* Hvis du har mistanke om at siste strøk ikke sitter ordentlig fast. Les også «Hvorfor fett over magert?»
* Hvis du skal male over et bilde og ikke vil at teksturen fra forrige bilde skal vises gjennom.
* Hvis du skal male over eller videre på et bilde som har vært fernissert kan du pusse deg tilbake til før fernissen. Du kan også fjerne fernissen med løsemidler om du heller vil det.

Var dette nyttig for deg? Bruker du sandpapir i maleprosessen din? Og hva er dine erfaringer med det?

– IT

Lagre