Bli synlig på nett

Det å lage fantastisk kunst har lite å si om ingen får se den, og i disse elektroniske dager burde du definitivt ha kunsten din på nett.

Da blir det lett å finne for interesserte uansett hvor i verden de befinner seg, og det blir lettere for deg å gi oppdatert informasjon til de som er interessert i kunsten din.

Først og fremst bør du ha en nettside:

Nettsiden din er møtepunktet for all din kunstneriske aktivitet. Her kan du oppdatere med relevant innhold for publikumet ditt: bilder du har laget, info om å bestille bilder, priser, info om deg, CV, nettbutikk, arrangementer osv. osv. Nettsiden din bør helst ligge på ditt eget domene som du har full kontroll over, så unngår du eventuelle problemer med at siden endres uten at du vil det. Eksterne sider er bra for å lede folk til nettsiden din, men ikke så bra å være avhengig av siden de kan endre seg i utforming og funksjonalitet over tid, eller i værste fall forsvinne helt.

Domenet ditt bør helst være navnet ditt, kunstnernavnet ditt, eller navnet på firmaet ditt. Da kommer det enklere opp i søkemotorer, og det ser både profft og seriøst ut.

Nettsiden din bør inneholde:

* En «Om»-side som forteller om hvem du er og hvordan du kan hjelpe kundene dine. Og med bilde av deg, gjerne sammen med kunsten.
* Portefølje med bilder av kunsten din.
* Informasjon om priser, nettbutikk eller begge deler.
* Linker ut igjen til sosiale medier du er på, slik at folk kan finne frem til de andre sidene dine også.
* Påmelding til e-postliste der du kan sende ut info om utstillinger, salg, blogginnlegg eller annen relevant info til publikumet ditt
* Kontaktinformasjon.
* Meny, som gjør det lett å finne fram til de ulike sidene.
* Nettsidekart, med oversikt over alle sidene på nettsiden din.

Ansett en webdesigner eller programmerer, eller lag selv:

Denne siden og min egen har jeg laget i WordPress installert på eget domene på One.com. Så det går an å lære seg. 😉

Har du lite tid og mye penger vil jeg anbefale å skaffe hjelp slik at du kan bruke tiden på kunst. Men har du mye tid og lite penger kan det være lurt å lage selv. One.com har innebygget verktøy for å lage nettsider med drag-and-drop, men over tid er WordPress enklere til tross for litt mer å sette seg inn i, fordi det er lett å oppdatere og endre underveis.

I tillegg til nettside er det lurt å ha flere kanaler som leder folk til hjemmesiden din, uten at de trenger å oppsøke deg med jevne mellomrom. Ergo bør du være der dine potensielle kunder er ofte, og på nett kan det være på e-post eller i sosiale medier, for eksempel.

Her anbefaler jeg først og fremst de mest brukte: facebook og instagram.

Facebook page:

Selv om du godt mulig har en egen facebookprofil er det lurt å ha en facebookpage for kunsten din også. Hvorfor? Jo, fordi du kan velge å vise bare det som er relevant for dine fans, kunder, og andre som kan være interessert i kunsten din. Og fordi hvem som helst kan følge med på siden din, uten å bli din personlige venn på facebook.

Det som er litt synd med en facebookpage er at ikke alle som liker siden din får se det du legger ut helt av seg selv, men fler og fler vil se innleggene dine dersom de likes, kommenteres eller deles. Derfor kan det være lurt å dele noen av innleggene på din egen profil, eller i relevante grupper for eksempel.

En fin guide spesifikt til facebookpage for kunstnere kan du lese her.

Instagram:

Det er en fantastisk kanal for deg som er kunstner! Bildene er i fokus, og det er lite forstyrrende elementer rundt. Legg ut gode bilder, og gjør det for eksempel et par ganger i uka, eller når du føler deg inspirert.

NB! Hvis du legger ut mange private bilder på instagram kan det være lurt å ha dette på en egen instragramkonto, og ha en kun for kunsten din og det som er relevant. Vis for all del litt personlighet og privatliv av og til, men pass på at det først og fremst er kunsten din som er i fokus. Det er dette folk flest følger deg for å se.

Pass på at du ikke bruker alt for mange sosiale medier, fordi det er jobb å oppdatere hvis det blir mye. Og husk at du trenger ikke å oppdatere så ofte heller. En gang eller to i uka kan holde i massevis, sjeldnere også. Om du klarer det så er det best å være konsekvent. For eksempel legge ut på samme dag i uka, eller omtrent like ofte, slik at folk vet når de skal se etter innleggene dine, bevisst eller ubevisst.

E-postliste:

Så er det epostlista da. Mange synes dette er noe skumle greier, men det trenger faktisk ikke være så vanskelig. Og e-posten er ikke død! Det er begrenset hvor mange e-postlister folk vil være medlem av, så om de lar deg inn i innboksen sin og beholder deg der bør du ta det som et stort kompliment. Det er også det som gjør e-postlisten så bra, fordi det er lettere å finne e-postene dine i mengden av annen e-post enn det er å finne innleggene dine på de fleste sosiale medier. Så send alltid viktig informasjon som invitasjoner til utstillinger på e-post.

Hvordan gjør du det rent praktisk? Du kan for eksempel prøve Mailchimp (den jeg bruker, og er veldig fornøyd med), som er gratis. Om du er medlem på kunstnerspires e-postliste så vet du hvordan posten fra denne ser ut. Lag en konto, og opprett listen din der, og et skjema som du kan legge til på facebook og nettsiden din der folk kan melde seg på. Mailchimp guider deg gjennom dette. Så er det bare å sanke så mange e-postadresser du kan.

Og til slutt:

Ikke gjør alt internettarbeidet på en gang! Det tar tid å fylle siden din og sosiale medier med godt innhold, så ta tiden til hjelp! Start med det viktigste: bilder av bildene, om deg og hvordan folk kan kjøpe bildene dine, og kontaktinformasjon. Når du har basisen klar kan du legge til mer etterhvert, for eksempel en gang i uka eller måneden, eller når du har mulighet. Litt er bedre enn ingenting.

Lykke til! Og kom gjerne med spørsmål eller forslag i kommentarfeltet 🙂

– IT

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.