Mer presisjon i første strøk

Når du maler vått i vått med oljemaling kan det i blant være vanskelig å oppnå den presisjonen du ønsker i første strøk. Spesielt gjelder dette konturer og detaljer når du maler oppå våt maling eller når du ikke kan se skissen eller hjelpestrekene dine godt.

Presisjon kommer delvis an på hvor liten og «skarp» pensel du bruker, konsistensen på malingen, hvor glatt underlaget er, og at du klarer å holde hånda rolig, men det første du kan forbedre er fremgangsmåten din. Prøv dette lille trikset og se om det hjelper deg:

Mal strekene og det mørkeste først!

Denne fremgangsmåten fungerer aller best når du har skisset opp med blyant først, men du kan selvfølgelig bruke den på frihånd også.

Den første fordelen med dette er at du kan male oppå og inntil strekene i skissen din så nøyaktig som mulig fordi du ser strekene bedre før du dekker flatene med maling.

I tillegg får du mest mulig kontrast tidlig i prosessen, så du kan se forskjellen mellom det mørkeste og det lyseste, og bedre avgjøre hvordan den neste fargen skal være. Mange maler lerretet i en mellomvalør før tegning med blyant (for eksempel grå), men med denne teknikken er det best med hvit bakgrunn.

I og med at det mørkeste kommer først (som gjerne er konturstreker og detaljer) får du mer presisjon når du kan male de andre fargene inntil disse etterpå. Fordi det kan være vanskeligere å male nøyaktig oppå en annen våt farge, og fordi fargen du maler med lett blander seg med den under. Maler du for eksempel et ansikt der du tar på hudfargene først, og så skal male mørke detaljer oppå kan du oppleve at de mørke detaljene blir lysere fordi malingen blander seg med hudfargen under. Så hvis du vil begynne med hudfargen er det en stor fordel å male veldig tynt (bruk en røff pensel og gni malingen ordentlig inn i lerretet uten å tynne med olje) slik at du bare så vidt farger lerretet. Da kan du både se skissen din gjennom og malingen oppå vil være nesten helt upåvirket av laget under. Jeg anbefaler HB eller hardere blyant på skissen så ikke grafitten blander seg mye med malingen, hvis du ikke vil fiksere skissen med spray først.

Når du maler mørkt til lyst vil du komme raskt i gang, få oversikt fort og få dekket lerretet med mest mulig riktige farger fra starten av. Deretter kan du male videre både mens maleriet er vått og etter at det har tørket for å lage mer detaljer.

Mens malingen er våt kan du gjerne legge på litt lysere farger der det er myke overganger slik at du kan blande disse inn mot de mørkere fargene. Da får du fin flyt i malingen og slipper å legge på ny mørk maling for å få samme effekt (som du kan gjøre dersom maleriet har tørket). I tillegg synes jeg det kan være gøy å skrape litt i malingen mens første lag er vått for å lage litt mer tekstur raskt. Dette egner seg veldig bra til for eksempel hår eller pels. Bruk noe som er skarpt nok uten å risse opp overflaten. Jeg bruker gjerne blyantspisser på gamle penselsskaft for å få en passe spiss tupp, men du kan også bruke baksiden av penselen, eller lignende, og variere etter hva slags strek du vil ha.

Under er noen eksempler der jeg har malt fra mørkt til lyst. Skraping er brukt på katten i steg 2, der noe er malt over senere og noe er beholdt. Jeg har også brukt skraping på værhårene til hundene og litt i ørene og på hakene.

I tillegg til å male fra mørkt til lyst og fra konturstreker til flater kan du også påvirke presisjonen på andre måter:

Nøyaktig skisse

Om du vil være sikker på at elementer er plassert der de skal fra starten av kan du overføre fra foto eller skisse direkte til lerret med denne metoden: 5 steg til supernøyaktig komposisjon på lerret

Glatt underlag

Dersom lerretet har mye tekstur kan det være vanskelig å få til små detaljer som ikke blir forstyrret av underlaget. Bruk derfor gjerne ekstra gesso på lerretet før du skisser opp. Påfør i flere lag til du har dekket nok av teksturen i lerretet. Du kan gjøre dette med pensel eller malekniv og eventuelt pusse etterpå med sandpapir og tørke av med en fuktig klut.

Riktige pensler

Skal du male veldig smått bør du gjerne ha en veldig liten pensel (den minste jeg bruker er 0/3), og det mest presise er pensler som har litt spenst i hårene. Jeg liker best syntetiske pensler nå på grunn av spensten, og aller helst flate utenom de aller minste. På konturlinjer kan du ofte oppnå mer presisjon ved å bruke en flat pensel sidelengs som du holder relativt plant med lerretet enn ved å bruke en liten rund pensel.

Smidig maling

Maling som glir godt på lerretet er det beste når du skal male nøyaktig. Men det behøver ikke å bety at den må være veldig tynn selv om det kan hjelpe. Finn en maling som du synes har riktig konsistens for deg. Personlig foretrekker jeg Old Holland fordi den er veldig tykk og dekker bra, men likevel glir lett. Uansett hvilken maling du bruker blir den likevel seig hvis den ligger lenge på paletten, så når du skal male småting bør du gjerne ta fersk maling fra tuben.

Vær stø på hånda

Har du en tendens til å bli sjelven på hånda kan det være lurt å støtte deg på noe mens du maler. Du hviler da også musklene mer og minimerer plager, så gjør det gjerne uansett om du føler deg stø nok. Du kan enten støtte deg på kanten av staffeliet, et tørt sted på lerretet, den andre armen din (er du høyrehendt kan du holde venstre arm over maleriet, støtte den mot noe på høyre side, og deretter lene høyre hånd på venstre arm) eller bruke en malestav på samme måte. Og er du veldig glad i kaffe kan det være lurt å ikke overdrive før malingen hvis det kan gjøre deg litt sjelven 😉

Har du egne tips til hvordan male mer presist? Del gjerne i kommentarfeltet!

Lykke til med malingen, og ha en super og kreativ uke!

– IT

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.