Vane #1 for å lykkes i år

Nå i januar har du kanskje tenkt ekstra på å forbedre deg, og satt noen nyttårsforsetter. Og det er jo fint – men bryter du forsettene like fort? Det har jeg gjort mange ganger i alle fall. Men hvorfor gjør vi det? Er det selvdisiplinen vår som ikke er bra nok? Er DU ikke bra nok? Klart du er! Men er du for fokusert på å gjøre alt eller ingenting?

La meg fortelle deg en ting: Du kan ikke gjøre alt! Så ikke prøv heller!

Det er en deilig tanke. For når du tar innover deg at du ikke kan gjøre alt kan du fokusere på det viktigste. Hva det er for deg må du finne ut selv, men livet er for kort til å ikke følge hjertet ditt. Så den viktigste vanen du kan ha i år (og resten av livet) er bare:

Hold det enkelt!

«Perfeksjon er nådd, ikke når det er ingenting å legge til, men når det er ingenting å ta bort.» – Antoine de Saint-Exupery

Du som er kreativ har nemlig en egenskap til å finne på mer enn du klarer å gjøre. Kjempebra! Da har du jo en overflod av ideer som du kan plukke fra! Men i tillegg til alt du vil og forventer av deg selv kan du også føle forventinger fra familie, venner, samfunnet og media om hva du bør gjøre, og det kan være overveldende og vanskelig å vite hva du bør gjøre først. Derfor bør du prioritere og forenkle så du får gjort det viktigste. Men for at forenklingen skal ha noen mening bør du vite hva du vil:

Få klarhet i hva du vil:

Definer misjonen, visjonen, verdiene, og målene dine, så du får ordlagt hva du vil oppnå.

Misjon/livsoppgave: Hva gjør du? Og hvorfor eksisterer du eller firmaet ditt?

Mange bedrifter har en «mission statement» eller en misjon som de jobber ut ifra. Uansett om du driver profesjonelt eller som hobby kan det være hjelpsomt å ha en misjon for det du gjør, i dette tilfellet hvorfor du lager kunst. Misjonen din bør gå hånd i hånd med verdiene, visjonene og målene dine, bør være enkel, og noe du kan oppfylle hver dag. Kanskje vet du ikke hva oppgaven din er. Da kan du starte med visjonene, verdiene og målene, og bruke dem som veivisere. Her er noen eksempler på enkle og konkrete misjoner:

Coca Cola “Å forfriske verden… Å inspirere øyeblikk av optimisme og glede… Å skape verdi og gjøre en forskjell.»

Nike “Å bringe inspirasjon og innovasjon til alle atleter i verden»

Google “Google’s misjon er å organisere verdens informasjon og gjøre den universellt tilgjengelig og nyttig.»

Walmart «Sparer penger for mennesker så de kan leve bedre»

Visjon: Hvor vil du?

Visjonen din er hvordan du ser for deg selv eller firmaet ditt i fremtiden, og skaper en basis for målene dine. For eksempel:

Microsoft «En datamaskin på hvert skrivebord i hvert hjem; som kjører Microsoft software»

Walmart «Å være den beste forandleren i forbrukere og ansattes hjerter og sinn»

Hvis du ikke vet hvor du skal, kommer du sannsynligvis ikke til å komme dit» – Yogi Berra

Verdier: Hvordan vil du gjøre det, og hvem må du være?

Verdiene dine er et kompass for avgjørelsene dine. Skriv ned alle egenskaper som er viktig for deg, og ranger etter hva som er viktigst. For eksempel:

Kvalitet
Miljøvennlighet
Humanitet
Nysgjerrighet

Mål: Hva må skje for at du skal komme nærmere visjonen din?

Konkrete, oppnåelige milepæler fører deg mot visjonen din. Målene dine hjelper deg med å vite hvilke handlinger du bør fokusere på, og bør være målbare og minst mulig avhengige av det du ikke kan kontrollere. Skriv ned alt du kommer på og ranger senere. For eksempel:

Arrangere en utstilling
Bruke mer tid på å lage kunst i år enn i fjor
Lage 1000 kunstverk
Starte et galleri
Starte en kunstskole

Stryk det som ikke passer!

Når du har sånn ca oversikt over hva vil kan du forenkle. Det som ikke hjelper deg med misjonen din, visjonen din, verdiene eller målene dine kan du ta bort. Du kan forenkle:

* Hverdagen din
For mange aktiviteter og ansvar i løpet av uka? Se om du kan bruke mindre tid på noe, eller kutte ut noe helt. Det er ok å si nei! Ved å si nei til noe sier du ja til noe annet.

* Prosjektene dine:
Skriv opp alle ideene dine og kanskje-prosjekter når du kommer på dem, men gå igjennom lista med jevne mellomrom og fjern det minst interessante. Nye ideer vil alltid komme, og du har begrenset tid til å jobbe deg gjennom de viktigste.

* Hjemmet ditt
For mange distraksjoner? Utsetter du å jobbe fordi du «må» rydde først? Gi bort eller kast ting du ikke har glede av eller bruk for, så får du mer rom til å puste og gjøre det du skal.

* Atelieret ditt
Reduserer du antall materialer og verktøy  du bruker endres stilen din også, og du kan ende opp med noe helt unikt. Du får også mer plass og kan kjøpe færre materialer i større kvanta som koster mindre. Bruker du for eksempel standardformater på bildene dine blir det lettere å oppbevare og lettere å vite hva det koster for innramming eller for å sende i posten.

* Sosiale medier
Du trenger ikke være på alle sosiale plattformer. Å ha noen steder på nett å vise frem kunsten din kan være både bra og gøy. Men ikke la det komme i veien for viktigere ting, som å lage kunst!

* Hobbyer
Du trenger ikke å være interessert i alt eller å prøve alt. Har du færre hobbyer kan du bruke mer tid på hver av dem, og bli flinkere på det du synes er mest gøy.

* Økonomien din
Har du alltid for lite penger? Kanskje du ikke bruker dem på det du bryr deg mest om? Bruk mindre på det som ikke er så viktig, så du kan bruke mer på det som er viktig for deg.


«Vær som et tre, og la de døde bladene falle» – Rumi

Dette er bare noen måter du kan forenkle på. Ta en gjennomgang av prioriteringene dine med jevne mellomrom og kutt døde grener og prosjekter som ikke gir mening for deg lenger. Det kommer alltid til å komme nye ting å bry seg om, så ved å refokusere deg selv innimellom kan du unngå å bli overveldet. Er det noe du vil få plass til i livet ditt som du ikke har i dag? Rydd plass, så vil det komme!

Og husk – det er ingen riktig mengde mål eller aktiviteter som passer for alle. Prøv deg frem og juster underveis!

Lykke til! Og ha et supert år!

– IT

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.