Det er greit å være «loser»

Jeg feilet forrige uke. Ikke på alt, så klart, men på noe. Og er det ikke ofte litt sånn, at man feiler på noe av det man har tenkt til, men seirer på noe annet? Og hvorfor er vi så redde for det?
Alle feiler jo, og for det meste er det ingen som bryr seg. Folk er alt for opptatte med sitt eget uansett.

Så hvordan feilet jeg?

Vel, som de aller fleste mandager så skulle jeg skrive et innlegg her. Men først skulle jeg levere et bilde til en kunde.
Jeg skulle gå direkte hjem etterpå og skrive. Så var alt i boks.

Sånn gikk det ikke. Men av den mest fantastiske grunn! Nettopp fordi vi hadde det så hyggelig så fløy tiden, og plutselig var det kveld, og jeg hadde ikke noe å legge ut. Samtidig gikk jeg hjem med masse positiv energi, ny inspirasjon og til og med et nytt salg!

Og er ikke det litt hva vi er her for? Å skape magiske øyeblikk i hverdagen med fantastiske mennesker? Og være til stede i øyeblikket og nyte spennende samtaler?

Forrige mandag feilet jeg på skrivinga, men jeg seiret på å være menneske!

Så tenkte jeg, hva kan vi lære av dette?

Jo,

1. Husk at det er greit å feile. Faktisk til og med bra. For du feiler ikke med mindre du tøyer grensene dine,
så har du feilet mange ganger har du i alle fall prøvd å få til noe, og det er bare et spørsmål om tid før alt klaffer!

2. Det finnes viktigere ting enn å alltid følge skjema, selv om rutiner kan være veldig hjelpsomme.

3. Det er lite å vinne på å skrive bare for å skrive. Gjør det ordentlig eller la vær å gjør det. Ikke sleng sammen
noe på fem minutter fordi du tror alle forventer det av deg. Kvalitet er viktigere enn kvantitet.

4. Det vil alltid være noe som ikke blir gjort, så ikke gi deg selv juling av den grunn. Rist det av deg og gjør bedre neste gang.

5. Planlegg bedre. Hvis systemer hjelper deg så lag en timeplan for alt som er viktig å få gjort i løpet av uka, og når det bør gjøres. Planlegg helst å være ferdig før du må, så tar du høyde for at ting ikke alltid går som planlagt. Husk å sette av tid til å være menneske, slik som tid til å spise lunsj, ta vare på deg selv, slappe av, og tid mellom aktiviteter som krever litt omstilling eller reise. Når du har mer oversikt er det lettere å gjøre de viktigste tingene først, lettere å si nei til det som ikke er viktig for deg, og lettere å se hva som eventuelt blir utsatt om du må skyve ting litt rundt.

Og viktigst av alt:

6. Sett av nok tid til å ha det gøy med kundene dine, slik at ikke hodet ditt er et annet sted! Lytt, del med og bli kjent med kundene dine, for kunst er et veldig personlig produkt og halvparten av grunnen til at kundene dine kjøper av deg er nettopp at de liker deg, og har det gøy med deg!


Nå vil jeg høre fra deg! Hva har du feilet på i det siste? Og hva vant du i stedet? Fortell! 

– IT

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.