Vær mer proaktiv og nå målene dine

Uansett om vi er kunstnere eller ikke er det mye vi bryr oss om, og det kan føles som vi har for lite tid. Dessverre bruker vi ofte mye tid og krefter på det som er utenfor vår kontroll helt uten å merke det. Å bli mer proaktiv og mindre reaktiv er noe av det beste du kan gjøre for å lykkes som kunstner.

Når du er reaktiv reagerer du på situasjonen din, og fokuserer ofte på det du ikke kan kontrollere. Mens når du er proaktiv skaper eller kontrollerer du hvordan situasjonen din blir ved å fokusere på det som er innenfor din kontroll.

For å sette dette i et kunstnerisk perspektiv har jeg laget et eksempel:

Først, hva er målet ditt med å drive med kunst? Du kan ha flere mål, men velg gjerne ut noen få som hovedfokus. Her er noen forslag:

Du vil:
* Ha det gøy!
* Hjelpe andre med kunsten din.
* Leve av det du elsker å gjøre.
* Skape noe nytt.
* Uttrykke deg selv.
* Sealvrealisere deg selv.
* Bli berømt.

Deretter, skiv ned hva bryr du deg om eller tenker på som har med dine kunstneriske mål å gjøre? Skriv ned alt du kommer på.

Av disse tingene er noen innenfor din kontroll, og en del utenfor din kontroll. Noen er også delvis ute av din kontroll, men kan påvirkes av det innenfor din kontroll. Lag en sirkel med to sirkler inni, som på bildet nedenfor. Det du vet du kan kontrollere putter du i den innerste sirkelen, det du ikke kan kontrollere direkte, men indirekte skriver du i den midterste, og i den ytterste er alt det du ikke kan kontrollere.

Ideen om «Circle of concern» (Hele sirkelen) og «Circle of influence» (Innenfor kontroll/kan påvirkes) kommer fra Stephen R. Covey fra boka «The 7 habits of highly effective people». Her en min versjon for kunstnere:

Kunstnerspire circle of concern

Innenfor kontroll:

* Moro!
* Presentasjon
* Tid investert i foretaket
* Kunstproduksjon
* Kvalitetssikring
* Kundeservice
* Utgifter og investeringer
* Avslapning og meditasjon
* Trening og kosthold
* Markedsføring og nettside
* Søknadsskriving
* Verdifullt innhold
* Møte folk
* Priser

Kan påvirkes:

* Potensielle kunders førsteinntrykk
* Hvem og hvor mange ser innhold på sosiale medier
* Hvor lenge er folk på nettsiden din
* Timelønn
* Økonomisk trygghet
* Hvor mange får se invitasjon til utstilling
* Lett å finne kurs på nett
* Mulige elevers tillit til din kunnskap
* Hvem du møter
* Antall besøk på hjemmesiden din
* Hvem identifiserer seg med deg
* Fysisk og psykisk helse

Utenfor kontroll:

* Antall timer i døgnet
* Antall likes og kommentarer på sosiale medier
* Andres meninger om deg og kunsten din
* Hvor mange kjøper kunsten din
* Hvor mange kommer på utstillingen din
* Håp om å bli «oppdaget»
* Hvor mye penger folk vil bruke på kunst generelt
* Fortid og fremtid
* Hva juryen synes om søknaden din
* Antall bestillingsoppdrag
* Statlige bidrag til kunst og kultur
* Uforutsette hendelser i livet ditt
* Antall elever på kurs
* Tildeling av kunstpriser og stipender

Bruk mest mulig tid på det som er innenfor din kontroll og påvirkning, og minst mulig på det utenfor. Når du gjør det utvider du de innerste sirklene, og minimerer den ytterste, og får mer ut av tiden din.

Håper dette var nyttig for deg, og fortell meg gjerne hva du synes i kommentarfeltet.

Lykke til!

– IT

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.