Vit hvor mye du MÅ ha betalt

Er det noe vi kunstnere ofte synes er vanskelig så er det å sette riktig pris på arbeidet vårt. Og det er ikke så rart:

Et kunstverk er ikke kun verdt tiden det tar å lage det eller materialene det er laget av. Du må også ta med verdien av:

* Ideen eller motivet, som er unikt og som bare du kunne gjort akkurat sånn.
* Å ta med seg kunstverket hjem og se på det hver dag i mange år fremover.
* Teknikken din og alle årene det har tatt å utvikle den.
* Merkevaren din, og navnet ditt etter hvert som du blir mer kjent.
* Det som gjør det mulig for deg å lage kunsten: atelier, verktøy osv.
* Det som gjør at du kan vise frem kunsten din: nettsider, galleri, rammer, kameraer osv.
* Tiden brukt til å snakke med potensielle kunder og gallerier, gjøre innkjøp osv.

Du kan helt sikkert komme på mer.

For å gjøre det enkelt for oss selv, og for å ha noe å gå ut ifra skal vi i dag se på hvor mye du MÅ ha betalt.

(De «usynlige» verdiene kan du legge på toppen av dette som du ser høvelig, i forhold til erfaring, tidligere salg osv.)

Ta utgangspunkt i at du skal tjene nok til å leve av kunsten og at du skal jobbe en normal 100% stilling.

(Selv om sannsynligheten er stor for at du ikke kommer til å selge alt du lager med en gang, og at du vil jobbe mer enn 100% i starten, så gir dette oss et bilde på hva vi har å rutte med.)

Hva du bruker penger på vil variere fra person til person, så fokuser på det som er viktig for din bedrift og for å gi dine kunder det som er viktig for dem.

Her er noen forslag til utgifter du kanskje har i bedriften din:

Materialer
Atelier
Rammer
Datautstyr
Kamerautstyr
Prints
Visittkort
Bil
Mobiltelefon og abonnement
Prosenter til galleri eller leie av galleri
Strøm
Reise
Porto/frakt av bilder
Abbonnement på domenenavn
Webdesigner
Regnskapsfører
Assistent
Innpakking
Markedsføring/annonser
Drikke eller snacks til utstillinger
Hverdagslige utgifter til atelieret: dopapir, tørkepapir, såpe, kaffe.

Mange utgifter er årlige, så da kan det være lurt å regne ut det årlige budsjettet ditt.
Legg så sammen disse utgiftene med dine private utgifter og skatt så har du den årslønnen du trenger å tjene:

Bedriftsutgifter + private utgifter + skatt = det du MÅ tjene i årslønn.

Årslønn delt på 1800 timer (7,5 timer 20 dager i måneden) = timeslønn

Husk at fordi du er selvstendig næringsdrivende bruker du antagligvis ikke kun tid på produksjon. Så om du vet at du må bruke et gitt antall timer i året på ubetalt arbeid relatert til bedriften må du ta høyde for dette i prisene dine. Eksempel:

1800 timer – 200 (En halvtime ubetalt arbeid om dagen fordelt på 365 dager) = 1600 timer.
300 000 kr/1600 timer = 187,5 kr timelønn

Når du nå har et omtrentlig budsjett i året er det greit å sjekke om det er noen utgifter du kan kutte som ikke tjener deg eller kundene dine. Trekk fra disse utgiftene. For eksempel:

* Om det ikke er viktig at du rammer inn hos rammemaker, kan du spare mye på å kjøpe ferdiglagde rammer.
* Om det ikke er viktig at du har et atelier kan du spare på å jobbe hjemme.
* Om det ikke er viktig at du bruker de dyreste lerretene kan du spare på å bruke billigere lerret eller plate.
* Om det ikke er viktig for deg å kjøpe ferdigmat hver dag du er på atelieret kan du spare mye på å lage matpakke.

Med færre utgifter har du enten mulighet til å selge bildene dine til en lavere pris, eller du har mer penger til overs til sparing og investeringer i bedriften din.

Tenk gjennom hvem som er idealkunden din: vil du selge kunst som folk flest har muligheten til å kjøpe til en grei pris kan det være lurt å bruke billigere rammer for å gi lavere pris, mens om du vil nå dem som er ute etter noe mer eksklusivt kan du høyne prisen for å ramme inn bedre og gi bedre service.

Husk også at du antagligvis lager en del kunst du IKKE selger: bilder du vil ha selv, bilder du maler over, skisser som aldri ble noe av osv. Ikke alle bilder du lager er mesterverk, men tiden du bruker på å øve deg kan være viktig. Legg denne typen arbeid inn under ubetalte timer, og juster timeprisen på salgbar kunst deretter.

Se også på omvendt taktikk: skal du selge et bilde for 10 000 kr der materialene koster 1000 kr, og du skal ha 150 kr/timen har du råd til å bruke rundt 60 timer på bildet. Litt mindre hvis du regner med tiden det tar å fotografere bildet, legge det ut på nett, stille det ut i et galleri, osv.

For all del, ikke vær en slave av disse tallene, men bruk dem som en pekepinn på hvor mye tid du kan investere i et bilde for en gitt pris. Og om du ser at du må ha mer tid for å få de resultatene du ønsker så kan du øke prisen.

Håper dette var nyttig for deg, og del gjerne med oss hvordan du setter dine priser!

Hilsen IT

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.