Penger

Vit hvor mye du MÅ ha betalt

Er det noe vi kunstnere ofte synes er vanskelig så er det å sette riktig pris på arbeidet vårt. Og det er ikke så rart:

Et kunstverk er ikke kun verdt tiden det tar å lage det eller materialene det er laget av. Du må også ta med verdien av:

* Ideen eller motivet, som er unikt og som bare du kunne gjort akkurat sånn.
* Å ta med seg kunstverket hjem og se på det hver dag i mange år fremover.
* Teknikken din og alle årene det har tatt å utvikle den.
* Merkevaren din, og navnet ditt etter hvert som du blir mer kjent.
* Det som gjør det mulig for deg å lage kunsten: atelier, verktøy osv.
* Det som gjør at du kan vise frem kunsten din: nettsider, galleri, rammer, kameraer osv.
* Tiden brukt til å snakke med potensielle kunder og gallerier, gjøre innkjøp osv.

Du kan helt sikkert komme på mer.

For å gjøre det enkelt for oss selv, og for å ha noe å gå ut ifra skal vi i dag se på hvor mye du MÅ ha betalt.

(De «usynlige» verdiene kan du legge på toppen av dette som du ser høvelig, i forhold til erfaring, tidligere salg osv.)

Ta utgangspunkt i at du skal tjene nok til å leve av kunsten og at du skal jobbe en normal 100% stilling.

(Selv om sannsynligheten er stor for at du ikke kommer til å selge alt du lager med en gang, og at du vil jobbe mer enn 100% i starten, så gir dette oss et bilde på hva vi har å rutte med.)

Hva du bruker penger på vil variere fra person til person, så fokuser på det som er viktig for din bedrift og for å gi dine kunder det som er viktig for dem.

Her er noen forslag til utgifter du kanskje har i bedriften din:

Materialer
Atelier
Rammer
Datautstyr
Kamerautstyr
Prints
Visittkort
Bil
Mobiltelefon og abonnement
Prosenter til galleri eller leie av galleri
Strøm
Reise
Porto/frakt av bilder
Abbonnement på domenenavn
Webdesigner
Regnskapsfører
Assistent
Innpakking
Markedsføring/annonser
Drikke eller snacks til utstillinger
Hverdagslige utgifter til atelieret: dopapir, tørkepapir, såpe, kaffe.

Mange utgifter er årlige, så da kan det være lurt å regne ut det årlige budsjettet ditt.
Legg så sammen disse utgiftene med dine private utgifter og skatt så har du den årslønnen du trenger å tjene:

Bedriftsutgifter + private utgifter + skatt = det du MÅ tjene i årslønn.

Årslønn delt på 1800 timer (7,5 timer 20 dager i måneden) = timeslønn

Husk at fordi du er selvstendig næringsdrivende bruker du antagligvis ikke kun tid på produksjon. Så om du vet at du må bruke et gitt antall timer i året på ubetalt arbeid relatert til bedriften må du ta høyde for dette i prisene dine. Eksempel:

1800 timer – 200 (En halvtime ubetalt arbeid om dagen fordelt på 365 dager) = 1600 timer.
300 000 kr/1600 timer = 187,5 kr timelønn

Når du nå har et omtrentlig budsjett i året er det greit å sjekke om det er noen utgifter du kan kutte som ikke tjener deg eller kundene dine. Trekk fra disse utgiftene. For eksempel:

* Om det ikke er viktig at du rammer inn hos rammemaker, kan du spare mye på å kjøpe ferdiglagde rammer.
* Om det ikke er viktig at du har et atelier kan du spare på å jobbe hjemme.
* Om det ikke er viktig at du bruker de dyreste lerretene kan du spare på å bruke billigere lerret eller plate.
* Om det ikke er viktig for deg å kjøpe ferdigmat hver dag du er på atelieret kan du spare mye på å lage matpakke.

Med færre utgifter har du enten mulighet til å selge bildene dine til en lavere pris, eller du har mer penger til overs til sparing og investeringer i bedriften din.

Tenk gjennom hvem som er idealkunden din: vil du selge kunst som folk flest har muligheten til å kjøpe til en grei pris kan det være lurt å bruke billigere rammer for å gi lavere pris, mens om du vil nå dem som er ute etter noe mer eksklusivt kan du høyne prisen for å ramme inn bedre og gi bedre service.

Husk også at du antagligvis lager en del kunst du IKKE selger: bilder du vil ha selv, bilder du maler over, skisser som aldri ble noe av osv. Ikke alle bilder du lager er mesterverk, men tiden du bruker på å øve deg kan være viktig. Legg denne typen arbeid inn under ubetalte timer, og juster timeprisen på salgbar kunst deretter.

Se også på omvendt taktikk: skal du selge et bilde for 10 000 kr der materialene koster 1000 kr, og du skal ha 150 kr/timen har du råd til å bruke rundt 60 timer på bildet. Litt mindre hvis du regner med tiden det tar å fotografere bildet, legge det ut på nett, stille det ut i et galleri, osv.

For all del, ikke vær en slave av disse tallene, men bruk dem som en pekepinn på hvor mye tid du kan investere i et bilde for en gitt pris. Og om du ser at du må ha mer tid for å få de resultatene du ønsker så kan du øke prisen.

Håper dette var nyttig for deg, og del gjerne med oss hvordan du setter dine priser!

Hilsen IT