Ikke mal surt: Tenk på paletten som et musikkinstrument!

Har du ofte problemer med skitne farger på paletten eller maleriet? Farger som ikke harmonerer med hverandre, eller overdøver hverandre? Da kan det være lurt å ta en nærmere titt på instrumentet ditt, nemlig paletten, slik at du kan stemme den og male rent slik som en musiker spiller rent.

Når du er maler er paletten det aller viktigste verktøyet. Viktigere enn både pensler og staffeli. Uten en palett er du mer eller mindre ubrukelig som maler. En av mine malelærere, R. C. Bailey, sa en gang at vi må tenke på maling som om det er musikk, og det er et råd jeg virkelig har tatt til meg.

Paletten er nemlig instrumentet ditt, og den må være i stand til å representere alle notene slik at du kan spille musikken din vakkert.

Den trenger også et system slik at du vet hvor på instrumentet ditt du finner hvilke noter, eller i dette tilfellet farger og valører.

Merk, dette betyr IKKE at instrumentet ditt må kunne spille alle LYDER i verden:
Slik som et piano ikke høres ut som en gitar (men kan spille de samme notene) vil valget ditt av pigmenter, bindemidler og teknikk utgjøre ditt unike instrument som kan spille hele spekteret av noter med din unike lyd.

Som eksempel skal vi ta utgangspunkt i en helt minimalistisk palett med rød, gul, blå og hvit. «Svart» blander vi av primærfargene:

Mitt «instrument» består av:
Gul (Jernoksid)
Rød (Jernoksid)
Blå (Ultramarin)
Hvit (Titandioksid)

Du trenger egentlig aldri fler farger enn dette som utgangspunkt. Selv om din grønn ikke vil være lik en annen kunstners grønn (hvis han/hun bruker ulike pigmenter) vil den likevel alltid oppfattes som grønn sammen med de andre fargene dine når du har en så enkel palett. Hvilke pigmenter du vil bruke som primærfarger er opp til deg, og vil gi helt ulike resultater når de blandes. Målet her er å skape en palett som definerer ditt univers. Vil du at universet ditt skal bestå av sterke lysende farger, mørke jordlige farger eller sandete farger, for eksempel? Bruk litt tid på å teste ulike sammensetninger av paletten før du bestemmer deg for primærfargene slik at du ser hva du har å jobbe med. (Mer om dette kommer i et eget innlegg om fargesirkelen.)

Palett

Dette er et foto av paletten min. Etter mange år med frustrasjon har jeg kommet frem til dette systemet for å holde fargene mine organisert og ryddig på paletten, slik at jeg vet nøyaktig hvor jeg finner den riktige fargen til en hver tid, og at jeg ikke skitner til fargene ved å blande alle farger på samme sted. For å gjøre det enklere å forklare har jeg delt inn paletten i soner:

1. Primær og sekundærfarger:
Blå, gul og rød rett fra tuben. Mellom dem blander du grønn, oransje og lilla.

2. Klare og mørke grå- og brunfarger ( og «svart»):
Bland alle primærfargene her i ulike forhold, slik at du får ulike brun- og grånyanser. De mørkeste nyansene bruker vi som «svart».

3. I denne sonen blander du primær- og sekundærfarger med hvitt hver for seg:
Del opp denne i seks soner, en for hver primær- og sekundærfarge.

4. Dette er den eneste sonen der du blander alle fire pigmenter samtidig:
Her er det lov å være så rotete du vil, og det er også her du ofte finner de mest interessante fargene. De ser kanskje ikke så spennende ut på paletten, men hold fargen opp mot bildet ditt så ser du fort hvor viktige disse «skitne» fargene er sammen med de rene.

Som du ser har jeg en egen klatt med hvit til rene farger og en til skitne farger. Du kan når som helst flytte forurenset hvit fra sone 3 ned til sone 4 der den ikke vil være noe problem. Det samme gjelder hvis du forurenser en farge i sone 1 eller 2.

(Det positive med at du nå kun bruker tre farger og hvitt er at uansett hvilken farge du har blandet deg er det mulig å gjøre den om til en annen grå/brun ved å legge til litt mer av en av fargene. Bruker du fler farger enn tre + hvit står du i fare for å måtte kaste malingen hvis du blander feil.)

5. Det er kjekt å ha et sted på paletten til malingsrester:
Når malingen blir snerkete skraper du den av og putter den her inntil du får kastet den.

Hvis fargene dine forandrer seg mye når de tørker kan det være fordi du har for lite olje i malingen din. Prøv å bruk litt mer olje for å gjøre malingen mer skinnende og klar. Her er det lurt å bruke en blanding av rå linolje og standolje, eller en egenlaget standolje med riktig konsistens, for at ikke malingen skal bli for tynn. Jo lengre oljen får stå og reagere med oksygen, jo tykkere blir den, tørker raskere, og blir mindre gul med årene.

Og selvfølgelig, tørk av penslene dine ordentlig eller vask dem i olje mellom hver gang du skifter til en helt annen farge, ellers spiller det ingen rolle hvor ryddig palett du har.

Hvordan ser din palett ut? Og hva er bra eller dårlig med slik du organiserer den i dag? Del gjerne med oss!

Ønsker deg en meget malerisk mandag videre!

– IT

Én kommentar til “Ikke mal surt: Tenk på paletten som et musikkinstrument!”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.